Ateny w jeden dzień – informacje praktyczne

Kalimera!

Tak na prawdę to wpis powinien zacząć się od  napisania Buongiorno ponieważ, pomysł na Ateny  i Santorini narodził się  podczas pobytu w Lombardii (Klik)

Pierwotny  plan wyglądał następująco: 4 dni  w Atenach i wracamy do PL. Zaczęliśmy szukać jak najlepiej zagospodarować ten czas, czytaliśmy o samych Atenach dużo i doszliśmy do wniosku, że przecież Grecja ma tyle pięknych wysp, dlaczego nie odwiedzić jednej z nich.  W tym terminie było mnóstwo tanich biletów na wiele z nich, miedzy innymi zawsze drogie Santorini – długo się nie zastanawiając kupiliśmy bilety.

Bilety lotnicze:

Wylot pierwotnie wyglądał tak: Kraków – Ateny – Kraków. Niestety około 3 tygodnie przed wyjazdem Ryanair zmienił lot powrotny na dzień wcześniej co kolidowało z biletami na Santorini. Zrezygnowaliśmy z  tej zmiany (Ryanair zwrócił nam pieniądze) i wykupiliśmy lot powrotny z Aten do Katowic.

Cena biletów:

Kraków – Ateny, Ateny – Katowice: 325zł/os z bagażem podręcznym.

Lotnisko i transport do centrum
Im. Elefteriosa Wenizelosa

Spanie na lotnisku:  w hali przylotów znajduje się strefa komputerowa gdzie można spokojnie przyciąć komara i nie być przez nikogo niepokojonym. Chociaż o 5 rano wpadła pani z ochrony z uśmiechem krzycząc:

-KALIMERAAAAA tutaj nie wolno spać!

Powiedziała to i sobie poszła a my spaliśmy dalej.

Przechowalnia bagażu  znajduje się na drugim końcu terminalu przylotów. My zapłaciliśmy 12€ za 8 godzin i ruszyliśmy na przystanek autobusowy.

Z lotniska do Aten można dostać się na 3 sposoby:

• metro – dojazd na plac Sidagma zajmuje ok 40 minut, bilet w dwie strony ok 18€. Rozkład jazdy.
  • kolejka miejska – ok 8€ bilet normalny, ulgowy 4€.
  • autobus – my skorzystaliśmy z tej opcji. X95 lub X93 (dojeżdża na dworzec autobusowy Kifisos)

Przystanek autobusu X95 znajduje się zaraz przy terminalu przylotów. Bilet 6€/osoba. Autobusem dotarliśmy na plac Sidagma (plac konstytucji)  – serce Aten.  Dojazd zajął nam ponad godzinę, korki jak jasny pieron i do tego  protesty uchodźców pod parlamentem przez co wysiedliśmy przystanek wcześniej. Rozkład jazdy

• Stolica Grecji mieści około 4 mln mieszkańców.
  • Rocznie przyjeżdża tu 3 mln turystów.
  • Miasto jest podzielone na 6 wielkich dzielnic:
  1. Plaka / Akropoli
  2. Aerides / Monastiraki / Psiri / Omonia
  3. Filopapou / Thissio / Keramikos / Gazi
  4. Sindagma / Mets / Pangrati
  5. Kolonaki / Likavitos / Pangrati
  6. Pireas

Wygrana kandydatura na organizatora igrzysk olimpijskich w 2004r. zmusiła mieszkańców do działania i zmiany wizerunku miasta.  Ograniczono ruch samochodów  przez to Ateny są jedną z najprzyjaźniejszych  stolic dla pieszych na świecie.  Wiele hoteli przeszło gruntowne remonty przez co cała baza turystyczna została odświeżona i gotowa na przyjęcie turystów z całego świata.  utworzono wiele nowych muzeów oraz miejsc do spotkań i spędzania wolnego czasu.

Po dotarciu na Sidagma udaliśmy się w kierunku Akropolu, po drodze zatrzymując się w bistro na lunch.  Spędziliśmy tylko kilka godzin w okolicach Akropolu, teatru Dionizosa oraz Agor (greckiej i rzymskiej). Panorama miasta u podnóża Akropolu robi wrażenie i pokazuje jego ogrom.

Za zwiedzanie większości zabytków należy zapłacić (skan cennika)

Duma Ateńczyków i serce Grecji, miejsce kultu poświęcone bogini Atenie (patronce miasta). Aktualnie Akropol jest dużym placem budowy ponieważ, jest odbudowywany według ideału nakreślonego przez archeologów i historyków.  Na szczycie wzniesienia znajduje się  kilka zachowanych zabytków:

• Brama Beulego
  • Propyleje
  • świątynia Nike
  • Partenon

Teatr Dionizosa

Najstarszy z teatrów  powstał w V w p.n.e. Odbywały się w nim wielkie Dionizje czyli honorowanie boga  wina i natchnienia, trwały aż 7 dni!

Agora rzymska i grecka

Place wokół których toczyło się życie mieszkańców. Znajdował się tam plac targowy, urzędy miejskie oraz świątynie.  Na agorach odbywały się sądy skorupkowe.  Zebrani mieszkańcy głosowali poprzez pisanie na skorupkach naczyń kogo należy ukarać i wydalić z miasta na 10 lat za tyrańskie zapędy lub zagrożenie demokracji miejskiej.

Jedzenie

W centrum znajduje się multum barów i restauracji w których serwowane są mięso i ryby.  Bardzo popularne są „Tawerny” czyli tanie lokale w których podaje się Ouzo (grecka anyżówka) Tsipouro (wódkę na bazie rodzynek). Aktualnie najbardziej popularnym posiłkiem jest kebab pita gyros, serwujące go budki znajdziecie na każdym rogu.

Ceny:

• Ceny w bistro  4€-10€
  • Kebab 2.5€
  • Kawa 1€-2€

Myśleliśmy że ok 8h (z dojazdem z lotniska i z powrotem na nie) to mnóstwo czasu, że zobaczymy przynajmniej połowę miasta. Jak bardzo się myliliśmy. Korki i odległości między zabytkami pokrzyżowały nam plany, dlatego nie zrealizowaliśmy połowy założonego wcześniej planu. Czytaliśmy wiele różnych opinii o Atenach, jedne zachwalające miasto, drugie określające jako kupa kamieni. Spędziliśmy w Atenach tylko kilka godzin i jest to zdecydowanie za mało by dać wam obiektywną opinię. Naszym zdaniem miasto kryje wiele tajemnic i miejsc wartych odwiedzenia.

Nasza przygoda z Grecją nie zakończyła się na Atenach i następnego dnia polecieliśmy na Santorini.  Post  z Santorini znajdziecie tutaj 🙂