Czarująca wyspa Lombok – Indonezja

Niemal każdy słyszał o Bali, a czy choć raz słyszałeś o wyspie Lombok? Lombok mniej odwiedzana przez turystów, lecz także przepiękna indonezyjska wyspa, która leży obok Bali oraz wysp Gili. Mimo niewielkiej wielkości, znajdziesz tutaj wiele atrakcji i przepięknych krajobrazów. Jeśli jeszcze nie słyszałeś o Lomboku, to dobrze że trafiłeś na naszą stronę. Jesteśmy przekonani, że po tym artykule znajdzie się ona na liście Twoich kolejnych podróży.

Informacje praktyczne o wyspie Lombok

Lombok to jedna z indonezyjskich wysp. Położona jest na wschód od Bali i sąsiaduje z wyspami Gili. Powierzchnia wyspy wynosi 4700 km², a zamieszkuje ją około 2,5 mln mieszkańców – 90% Sasakowi, a 10% pozostałe narodowości m.in. Balijczycy, Jawajczycy, Bugi i Arabowie.

Ciekawostką jest, że między Bali i Lombok przebiega tzw. linia Wallace’a, która oddziela odrębne typy klimatu. Lombok ma bardziej australijski klimat, a Bali azjatycki.

Z pewnością głównym atutem Lomboku jest przyroda. Wyspa Lombok wita soczystą, żywą zielenią, która porasta całą wyspę, które pod względem flory jest iście dziewicza. Wzgórza wyspy pokryte są gęstymi lasami, a niemal wszędzie znajdziemy tarasy ryżowe, które komponują niezapomniane krajobrazy, bujną roślinność i wodospady.

Zdecydowanie ogromne wrażenie robią także plaże Lomboku. Zachwycają one swoimi unikatowymi kolorami, a wysokie fale zachęcają na przyjazd na wyspę miłośników surfingu.

Ze względu na pagórzyste tereny, wyspa Lombok zachwyci także miłośników trekkingu. Na wyspie znajduje się łańcuch połączenia 13 szczytów, z których największym jest wulkan Rinjani (3726 m n.p.m.).

Lombok

Jak dostać się na Lombok

Jeśli chcesz dostać się na Lombok, masz do wyboru dwie opcje: samolot lub łódź.

Loty na Lombok odbywają się z wielu miejsc Indonezji. Na wyspie jest także lotnisko międzynarodowe (Bandar Udara Internasional Lombok), które przyjmuje także loty z zagranicy np. z Singapuru lub Kuala Lumpur. Z Polski nie znajdziesz bezpośredniego samolotu na Lombok.

Jeśli chcesz lecieć z Polski do Lombok, to najlepszym rozwiązaniem jest lot do Kuala Lumpur lub Singapuru i stamtąd szukanie bezpośredniego połączenia na indonezyjską wyspę.

My w tym czasie byliśmy w Malezji i najlepszą opcją był właśnie lot z Kula Lumpur. Ile zapłaciliśmy za lot na wyspę Indonezji?

Kuala Lumpur – Mataram (Lombok) Air Asia – cena 385zł/2osoby (mieliśmy z sobą 2 bagaże podręczne i jeden rejestrowany do 20kg)

Jak znaleźć najlepsze i najtańsze loty na Lombok?

Najtańsze pod względem cenowym loty możesz znaleźć przeszukując wyszukiwarki lotów np. Sky scanner. Możesz tam porównać ceny, godziny odlotów, czas lotu. Czasem tanie loty na Lombok są w wersji last minute, gdy do odlotu zostało kilka dni, a czasem nawet godzin, jednak dobre ceny możesz znaleźć też kupując loty ze sporym wyprzedzeniem.

Drugą opcją dotarcia do Lomboku jest podróż łodzią z pobliskich wysp, np. z Bali, Gili lub Sumbawa. Jest spora różnica cenowa i czasowa pomiędzy tzw. speed boatem, a promami lokalnymi. Z Bali na Lombok możesz dostać się promem (wypływa np. z portu w Padang Bai). Podróż trwa około 5 godzin i jest bardzo tania (15zł-20zł). My płynęliśmy w drugą stronę z Lembar (Lombok) na Bali i zapłaciliśmy 50 000 IDR (15zł)

Pola ryżowe

Zakwaterowanie na Lombok

Na Lombok jest wiele miejsc noclegowych we wszystkich przedziałach cenowych, choć ze względu na to, że jest to miejsce mniej znane przez turystów, nie ma ich tak dużo jak na pobliskim Bali.

W Lomboku znajdziesz nieograniczone możliwości noclegowe. Są tutaj zarówno luksusowe hotele, apartamenty, jak i kwatery prywatne. Nocleg znajdziesz wszędzie, czy to w Kuta Lombok, czy w stolicy Mataram, czy też w turystycznym centrum Senggigi na zachodnim wybrzeżu.

My wybraliśmy jeden z mniejszych, bardziej kameralnych pokoików u lokalnej rodziny. Zapłaciliśmy 14$/noc ( w cenie były również dobre śniadania). Podczas naszego pobytu wypożyczyliśmy również u nich skuter.

Transport na wyspie Lombok

Tak jak napisaliśmy powyżej – my zdecydowaliśmy się zwiedzać okolice Lomboku na skuterze. Koszt około 50 000 IDR (12zł) zł za dzień

Jeśli zdecydujesz się na taki rodzaj zwiedzania wyspy, radzimy nie kupować do pojazdu benzyny, która jest sprzedawana w butelkach przy drogach, gdyż jej cena jest stosunkowo wysoka. Zdecydowanie lepiej jest skorzystać ze zwykłych stacji benzynowych.

Na Lomboku nie widzieliśmy transportu publicznego, dlatego nie skorzystaliśmy z tej formy komunikacji. Jedynie z lotniska do stolicy Mataram jechał autobus. Jednak w zwiedzaniu miejsca może wam pomóc Grab i Autostop, gdyż działają całkiem sprawnie na wyspie.

Jeśli wolicie wygodne zwiedzanie podróżując samochodem, to dość popularną opcją jest wynajęcie kierowcy. Ceny zaczynają się od około 500 000 IDR dziennie (8 godzin).

Jak połączyć się ze światem? Lokalna karta SIM.

Na lotnisku na Lombok warto zaopatrzyć się w miejscową kartę sim. Stoiska, gdzie można ją kupić, są zaraz po wyjściu z terminala przylotów. Za pakiet 32gb internetu ważny miesiąc zapłaciliśmy 120 000 IDR.

8 atrakcji wyspy Lombok

1. Wyspy Gili

Koniecznie będąc na Lombok, polecamy odwiedzić 3 rajskie wyspy, znajdujące się zaledwie 20 lub 40 minut łodzią. Gili Islands są bardzo popularne do nurkowania, snorkingu, pływania oraz imprezowania. Piękne plaże zachęcają także do błogiego relaksu.

Więcej na temat wysp Gili znajdziesz w tym poście: HOP

Gili
Gili Meno

2. Bukit Merese Hill, Sunset Point – punkt widokowy w Lombok

Według lokalnych mieszkańców Bukit Merese to najlepszy punkt widokowy na Lombok. Indonezja słynie z pięknych miejsc do oglądania zachodów słońca, jednak o tym miejscu słyszeliśmy wiele razy.

Tym razem nasza wycieczka do miejsca niezbyt się nam udała. Do dzisiaj plujemy sobie w brodę ponieważ zawróciliśmy, gdyż uznaliśmy, że jest zbyt pochmurno. Gdy już zawracaliśmy do hostelu, słońce wyszło zza chmur, lecz byliśmy już daleko od Bukit Merese.

Przyjeżdżając na miejsce musieliśmy zapłacić 10 tysięcy (2,5 zł) za parking, więc nie dość, że nie udało nam się zobaczyć zachodu, to jeszcze niepotrzebnie wydaliśmy pieniądze.

3. Różowa plaża w Lomboku

Pink Beach na wyspie Lombok to obowiązkowa atrakcja w niemal każdej zorganizowanej ofercie. Każde biuro podróży zawiera ten punkt w swoim planie wycieczki.

Ze względu na sporą popularność atrakcji oraz zachwycające zdjęcia pięknej plaży, które widzieliśmy na Instagramie, zdecydowaliśmy, że jest to obowiązkowy punkt naszej wycieczki.

Tak więc wstaliśmy o 4:30, zjedliśmy szybkie śniadanko i wyruszyliśmy w podróż. Wschód słońca na różowej plaży … miało być przepięknie, lecz jak to w życiu bywa – nasza wyidealizowania wizja nijak się miała do rzeczywistości.

W drodze na plaże złapał nas deszcz, piękna różowa plaża okazała się być ledwo różowa. Musieliśmy się naprawdę dobrze przyjrzeć, by wyłapać różowe drobinki, a do tego wszystkiego było po prostu pochmurno. Być może w słońcu ta atrakcja Lomboku wygląda lepiej, lecz nam nie było dane tego zobaczyć.

Droga na Pink Beach, zajęła nam ponad 2h z Kuty, choć to zaledwie 50km. Przy czym ostanie 13km, była to droga bez asfaltu i w błocie, na którym zaliczyliśmy lekki poślizg. W wyniku naszego poślizgu Justyna pobrudziła całe swoje spodnie. Chcąc odkupić winy, kupiłem jej wiklinową torebkę na różowej plaży o 7 rano. 🙂

Co jeszcze ciekawego nas spotkało na różowej plaży? Jak się okazało po fakcie, wjazd na plaże był płatny (choć nigdzie nie widzieliśmy takiej informacji). Nawet gdybyśmy chcieli zapłacić, to nie mieliśmy już czym, gdyż cały majątek wydałem na odkupienie swoich win.

Opłata za wejście na plaże:50 000 IDR

Pink Beach – Oczekiwania vs Rzeczywistość

4. Klify w okolicy Pink Beach – Tanjung Ringgit

Choć różowa plaża zdecydowanie nas nie zachwyciła, to nasze humory nieco się poprawiły przy wyjeździe z atrakcji. Tuż obok Pink Beach znajdują się przepiękne klify Tanjung Tinggit. Tam widok zdecydowanie był wart wczesnej pobudki.

Jeśli chcecie odwiedzić Tanjung Ringgit, to wyjeżdżając z różowej plaży, skręćcie w lewo i po 150 km pokaże się ścieżka po prawej stronie, która prowadzi nie gdzie indziej, jak właśnie na klify.

Lombok

5. Bat Cave

Jaskinia jest ok 10 min jazdy na zachód od Kuty. Najsłynniejsza jest komora gdzie słońce wpada od góry i tworzy piękne słoneczne refleksy. Wejście kosztuje 25 000 IDR (6zł) w cenie oprócz wejścia z przewodnikiem i latarką, dostaliśmy terapię szokową od smrodu odchodów nietoperzy. Niestety, pomimo spotkania tysięcy nietoperzy, ta jaskinia będzie nam się kojarzyć jedynie z potwornym smrodem amoniaku….

6. Wodospady Benang Kelambu

U podnóża wulkanu Rinjani od południa znajduje się kilka pięknych wodospadów. Bez problemu trafiliśmy tam na skuterze. Wejście kosztuje 120 tys IDR od osoby (30zł) i w cenie jest przewodnik. Konieczne weźcie przewodnika, ponieważ samemu nie ma szans na trafienie do wodospadów i odnalezienie bezpiecznych przejść przez rzekę. Do wyboru są dwie opcję: 2 wodospady lub 4, do których trzeba przejść przez dżunglę. Nasza trasa prowadziła przez 4 wodospady, jednak najbardziej popularny, który jest na samym końcu, zrobił na nas najmniejsze wrażenie. Samo przejście nie sprawia problemów, jednak dobrze jest mieć z sobą buty do wody. Ewentualnie możecie wziąć przykład z Justyny, która zapomniała butów do wody i musiała iść boso ze swoimi trampkami w ręku.

Wodospady

7. Surfing na Kuta Lombok

Południe wyspy, a w szczególności okolice Kuta Lombok, to bardzo dobre miejsce dla miłośników surfingu. Każdy znajdzie odpowiednie warunki dla siebie, a na miejscu znajduje się wiele szkółek i wypożyczalni desek.

8. Wulkan Rinjani

Największą atrakcją wyspy Lombok (a według niektórych – całej Indonezji) jest 2-3 dniowy trekking na wulkan Rinjani. Bardzo chcieliśmy doświadczyć takiej wyprawy, jednak po sierpniowych trzęsieniach w 2018 roku, wiele tras zostało zniszczonych i w trakcie naszego pobytu nie było możliwości wejścia.

Co warto jeszcze wiedzieć o wyspie Lombok?

Religia na Lombok

Główną religią na Lombok jest islam. Wzdłuż dróg co i rusz wyłaniają się meczety – niektóre oddalone od siebie o dosłownie 200 metrów.

Trzęsienie ziemi

W sierpniu 2018 tą część Indonezji nawiedziło ogromne trzęsienie ziemi. Niestety zdarzyło się ono w szczycie sezonu turystycznego. Ze względu na to, wszystkich turystów ewakuowano. Najsilniejsze wstrząsy były odczuwalne wyspie Lombok, gdzie bardzo dużo osób zginęło, zostało rannych i pozbawionych swojego dobytku. Kilkaset osób było uwięzionych na wulkanie Rinjani, gdy zeszły lawiny błotne i droga powrotna została odcięta.

Niestety, wyspy w tym rejonie położone są na terenie aktywnym sejsmicznie i trzeba pamiętać o tego typu zagrożeniach planując wyjazd. Do teraz widać jak mieszkańcy wysp Gili i Lombok, powoli odbudowują domy, drogi i budynki. Mimo tak dużych trudności cały czas są uśmiechnięci i serdeczni.

Zachęcamy do odwiedzania wyspy Lombok, aby pomóc miejscowym w odbudowie tego, co zostało utracone podczas trzęsień ziemi w 2018 roku.

_________________________________________________________________________________________

Szukasz więcej gorących widoków? Zapraszamy na naszego vloga z Gili i Lombok! Idealnie oddaje klimat wyjazdu do raju.

Szukasz więcej informacji o Indonezji?