Lombok – Informacje praktyczne + 8 atrakcji na wyspie

Lombok zachwyca

Lombok to jedna z Indonezyjskich wysp, znajdująca się na wschód od Bali i zdecydowanie mniej znana. Głównym atutem wyspy jest przyroda. Lombok wita nas soczystą, żywą zielenią, która opanowała całą wyspę, wciąż iście dziewiczą. Wzgórza pokryte są gęstymi lasami, wszędzie znajdziemy tarasy ryżowe, które komponują niezapomniane krajobrazy, bujną roślinność i wodospady. Nie zabraknie też pięknych plaż, które zachwycają różnymi kolorami oraz wysokich fal dla miłośników surfinguKto lubi trekking może wejść na wulkan Rijani (3726m), świętą górę Sasaków.

Jak dostać się na Lombok

Aby dostać się do Lombok, są tylko dwie opcje: samolot lub łódź. Loty odbywają się z wielu miast w Indonezji, a lotnisko międzynarodowe przyjmuje też loty z zagranicy, np. z Singapuru lub Kuala Lumpur. Z Polski nie ma bezpośredniego lotu na Lombok. Najlepszym rozwiązaniem jest lot do Kuala Lumpur lub Singapuru i stamtąd szukanie bezpośredniego połączenia na wyspę. My w tym czasie byliśmy w Malezji i najlepszą opcją był właśnie lot z KL.
Kuala Lumpur – Mataram (Lombok) Air Asia – cena  385zł/2osoby (mieliśmy z sobą 2 bagaże podręczne i jeden rejestrowany do 20kg)

Jak  znaleźć najlepsze i najtańsze loty na Lombok? Na przykład sprawdzając Skyscanner lub inne wyszukiwarki lotów. Można tam porównać ceny, godziny odlotów, czas lotu i różne linie lotnicze.

Druga opcja to łódź np. z Bali, Wysp Gili lub Sumbawa. Istnieje różnica cenowa i czasowa między speed boatem, a promami lokalnymi. Z Bali na Lombok można dostać się promem (wypływa np. z portu w Padang Bai). Podróż trwa około 5 godzin i jest bardzo tania (15zł-20zł). My płynęliśmy w drugą stronę, z Lembar (Lombok) na Bali i zapłaciliśmy 50 000 IDR (15zł)

Pola ryżowe

Zakwaterowanie na Lombok

Na Lombok jest wiele miejsc noclegowych we wszystkich przedziałach cenowych, choć nie tak dużo jak na Bali. To stosunkowo duża wyspa i oferująca prawie nieograniczone możliwości pobytu. Czy w to południowej Kucie, w stolicy Mataram, czy w turystycznym centrum Senggigi na zachodnim wybrzeżu.

My wybraliśmy jeden z małych, kameralnych pokoików u lokalnej rodziny za 14$/noc. Wypożyczyliśmy u nich też skutera na cały pobyt. W cenie serwują dobre śniadania.

Transport na miejscu

Tak jak pisaliśmy powyżej, wypożyczyliśmy skuter u naszej rodzinki. Koszt około 50 000 IDR (12zł) zł za dzień. Przy drogach sprzedawana jest benzyna w butelkach, jednak cena jest stosunkowo wysoka. Raz nam się zdarzyło zatankować ten sposób, gdy skończyło nam się paliwo. Lepiej tankować na stacjach benzynowych.
Co do transportu publicznego po wyspie, niestety nie widzieliśmy więc nie korzystaliśmy. Jedynie z lotniska do Mataram jechał autobus. Całkiem dobrze działa za to Grab i autostop 🙂
Inną opcją jest wynajęcie kierowcy, który jest dość popularny podczas jednodniowych wycieczek po Lombok i zaczynają się od około 500 000 IDR dziennie (8 godzin).

Lokalna karta sim – Internet

Na lotnisku na Lombok warto zaopatrzyć się w miejscową kartę sim. Stoiska gdzie można ją kupić są zaraz po wyjściu z terminala przylotów. Za pakiet 32gb internetu ważny miesiąc zapłaciliśmy 120 000 IDR.

8 atrakcji wyspy Lombok

1. Wyspy Gili

Koniecznie będąc na Lombok polecamy odwiedzić 3 rajskie wyspy, znajdujące się zaledwie 20 lub 40 minut łodzią: Gili Islands są bardzo popularne do nurkowania i snorkelingu, ale także do relaksu, pływania i imprezowania. Więcej o wyspach Gili w osobnym wpisie <link>.

Gili
Gili Meno

2. Bukit Merese Hill, Sunset Point

Nie mogło być inaczej i musieliśmy tam pojechać. Do dzisiaj plujemy sobie w brodę,  ponieważ było pochmurno i stwierdziliśmy, że z zachodu nici, więc zawróciliśmy. Okazało się, że na sam koniec słońce się pokazało i kolory zrobiły się zjawiskowe, a my byliśmy już na skuterze w drodze powrotnej do hostelu…  Przyjeżdżając tam musieliśmy wyskoczyć z 10 tys (2.5zł) za parking. Podsumowując, samo miejsce jest bardzo ładne na zachody, dużo miejscowych przyjeżdża tam na popołudniowe spacery.

Pink Beach – Oczekiwania vs Rzeczywistość

3. Różowa plaża

Wstaliśmy o 4:30 szybkie śniadanko i ruszamy! Wschód słońca na różowej plaży… ahhh ale będą kolory. Ale jak to w życiu bywa, było zupełnie inaczej. Było pochmurno, w drodze złapał nas jeszcze deszcz, plaża ledwie co była różowa (jak człowiek się dobrze przyjrzał to dało się zobaczyć różowe drobinki). W słońcu może lepiej to wygląda, ale nam nie było dane tego zobaczyć. Droga na Pink Beach, zajęła nam ponad 2h z Kuty, choć to zaledwie 50km. Przy czym ostanie 13km, była to droga bez asfaltu i w błocie, na którym zaliczyliśmy lekki poślizg i Justyna miała całe brudne spodnie. Musiałem odkupić  swoje winy w postaci okrągłej wiklinowej torebki kupionej na plaży o 7:00 rano:)

Wjeżdzając na plażę jeszcze nikogo nie było, a informacji o opłacie za wjazd nie widzieliśmy. Po wyjeździe z Pink Beach okazało się, że wjazd jest płatny, a my cały nasz dobytek wydaliśmy na torebkę.. Opłata 50 000 IDR

Oczekiwania vs Rzeczywistość

4. Klify w okolicy Pink Beach – Tanjung Ringgit

Wyjeżdżając z różowej plaży trzeba skręcić w lewo i po ok 150m pokaże się ścieżka po prawej stronie. Po króciutkim spacerku pokazał nam się taki widok!!

5. Bat Cave

Jaskinia jest ok 10 min jazdy na zachód od Kuty. Najsłynniejsza jest komora gdzie słońce wpada od góry i tworzy piękne słoneczne refleksy. Wejście kosztuje 25 000 IDR (6zł) w cenie oprócz wejścia z przewodnikiem i latarką, dostaliśmy terapię szokową od smrodu odchodów nietoperzy. Niestety, pomimo spotkania tysięcy nietoperzy, ta jaskinia będzie nam się kojarzyć jedynie z potwornym smrodem amoniaku….

6. Wodospady Benang Kelambu

U podnóża wulkanu Rinjani od południa znajduje się kilka pięknych wodospadów. Bez problemu trafiliśmy tam na skuterze. Wejście kosztuje 120 tys od osoby (30zł) i w cenie jest przewodnik. Konieczne weźcie przewodnika, ponieważ samemu nie ma szans trafić do wodospadów i odnaleźć bezpiecznych przejść przez rzekę. Do wyboru są dwie opcję: 2 wodospady lub 4, do których trzeba przejść przez dżunglę. Nasza trasa prowadziła przez 4 wodospady, jednak najbardziej popularny, który jest na samym końcu, zrobił na nas najmniejsze wrażenie. Samo przejście nie sprawia problemów. Dobrze jest mieć z sobą buty do wody, Justyna miała trampki i musiała iść boso.

Lombok waterfall
Wodospady

7. Surfing

Południe wyspy, a w szczególności okolice Kuta Lombok, to bardzo dobre miejsce dla miłośników surfingu. Każdy znajdzie odpowiednie warunki dla siebie a na miejscu znajduje się wiele szkółek i wypożyczalni desek.

8. Wulkan Rinjani

Największą atrakcją wyspy Lombok (a według niektórych – całej Indonezji) jest 2-3 dniowy trekking na wulkan Rinjani. Bardzo chcieliśmy doświadczyć takiej wyprawy, jednak po sierpniowych trzęsieniach w 2018 roku, wiele tras zostało zniszczonych i w trakcie naszego pobytu nie było możliwości wejścia.

WARTO WIEDZIEĆ

Religia na Lombok

Główną religią na Lombok jest islam. Wzdłuż dróg co i rusz wyłaniają się meczety – niektóre oddalone od siebie o dosłownie 200 metrów.

Trzęsienie ziemi

W sierpniu 2018 tą część Indonezji nawiedziło ogromne trzęsienie ziemi. Niestety zdarzyło się ono w szczycie sezonu turystycznego. Turystów ewakuowano. Najsilniejsze wstrząsy były odczuwalne wyspie Lombok, gdzie bardzo dużo osób zginęło, zostało rannych i pozbawionych swojego dobytku. Kilkaset osób było uwięzionych na wulkanie Rinjani gdy zeszły lawiny błotne i droga powrotna została odcięta. Niestety, wyspy w tym rejonie położone są na terenie aktywnym sejsmicznie i trzeba pamiętać o tego typu zagrożeniach planując wyjazd. Do teraz widać jak mieszkańcy wysp Gili i Lombok, powoli odbudowują domy, drogi i budynki. Mimo tak dużych trudności cały czas są uśmiechnięci i serdeczni.

Zachęcamy do odwiedzania wyspy Lombok, aby pomóc miejscowym w odbudowie tego, co zostało utracone podczas trzęsień ziemi w 2018 roku.

_________________________________________________________________________________________

Szukasz więcej gorących widoków? Zapraszamy na naszego vloga z Gili i Lombok! Idealnie oddaje klimat wyjazdu do raju.

Szukasz więcej informacji o Indonezji?