Sri Lanka w pigułce | ceny, noclegi, transport i informacje praktyczne

Sri Lanka to niewielki kraj, który staje się coraz popularniejszym celem podróży. Ma do zaoferowania więcej, niż mogliśmy się spodziewać! Już wiemy czemu tyle osób wypowiadało się w samych superlatywach, o tej różnorodnej i pełnej uroku wyspie. Skradła nasze serce poprzez nieziemskie widoki, dzikie plaże, wzgórza pełne herbaty, jedzenie, kulturę i cudownych ludzi. Sri Lanka była pierwszym przystankiem podczas naszej kilkumiesięcznej podróży po Azji i ciągle wracamy do niej myślami.

W tym poście przedstawimy Wam Sri Lankę w pigułce i nasze obserwacje z miesięcznej wizyty w tym kraju. Zapraszamy 🙂

Sri Lanka ella
Pola herbaciane – Ella

1. Sri Lanka bilet

Z naszych doświadczeń, możemy polecić zakup biletu z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.
U nas sprawa wyglądała nieco inaczej, ponieważ kupowaliśmy bilet w jedną stronę.
Za bilet z Budapesztu z przesiadką w Kijowie do Colombo, zapłaciliśmy 800zł, z bagażem w cenie (październik 2018)

Sprawdzaliśmy bilety w dwie strony i ceny zaczynały się od 1700zł

Do wyszukiwania biletów używamy bardzo łatwych w obsłudze porównywarek cenowych: Scyscanner, Azair, Kayak i Gotogate

Z biletem w jedną stronę 🙂

2. Wiza

Dla nas, Polaków wizę turystyczną 30-dniową można kupić na lotnisku za 35 USD. Natomiast taniej wychodzi zakup e-wizy przez internet 30 USD.
Potwierdzenie otrzymaliśmy tego samego dnia, na adres mailowy i okazaliśmy ją przy odprawie. Ważność wizy zaczyna się od momentu przekroczenia granicy, natomiast paszport musi być ważny przez co najmniej 6 miesięcy do przodu.

3. Szczepienia

Nie ma obowiązkowych szczepień, dla turystów z Europy. Natomiast jest kilka zalecanych: przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu A i B, wściekliźnie oraz tężcowi. My z racji długiego pobytu w Azji zrobiliśmy jeszcze szczepionkę na dur brzuszny, japońskie zapalenie mózgu i meningokoki.

Książeczka szczepień

4. Lotnisko

Zapewne wylądujecie na lotnisku Bandaranaike, które jest jedynym międzynarodowym lotniskiem w kraju. Znajduje się w Katunayaka, czyli około 35 km na północ od Kolombo.

5. Noclegi

Baza noclegowa jest całkiem spora. My najcześciej zatrzymywaliśmy się w miejscach prowadzonych przez rodziny. Z racji tego, że nasza podróż jest nisko budżetowa za nocleg płaciliśmy między 6$-11$. Trafialiśmy w bardzo przyjemne miejsca, często ze śniadaniem.
(w innych postach na temat Sri lanki znajdziecie nasze noclegi w zależności od regionu.)

Rodziny u których mieszkaliśmy

6. Pierwszy nocleg

Przy późnych lądowaniach polecamy zatrzymać się w okolicy, gdyż droga do stolicy zajmie Wam jeszcze około 1h. My nocowaliśmy w Negombo, dokładnie 10 minut jazdy tuk tukiem z lotniska (koszt 3,5 $ za 2 osoby) i 8 minut pieszo od stacji kolejowej. Polecamy Wam miejsce, w którym się zatrzymaliśmy, gdyż było to niesamowite doświadczenie. Dom jest bardzo podstawowy, nie jakiś super nowoczesny i piękny, ale cały klimat tego miejsca tworzy rodzina, która tam mieszka.
Nasz host Anhjit przyjechał po nas na lotnisko, zaplanował nam dzień, co zobaczyć w okolicy i przygotował niesamowite posiłki. Do tego jego córka zrobiła dla nas rozmówki syngalesko – angielskie co było niesamowite!! (15 stron ręcznie pisanych).
Daffon Villa Gusthouse znajdziecie m.in na Arbnb. Jeżeli nie macie jeszcze konta możecie założyć i zrobić rezerwacje używając naszego linka. Na start dostaniecie 100zł, a my kolejne środki na podróże 🙂

Sri Lanka noclegi
Najcudowniejsi ludzie na całej Sri Lance

7. Pieniądze

Banknoty są w nominałach od 20 do 5000 rupii. Są też monety 1,2,5,10 rupii, ale używane są tylko piątki i dyszki. Przelicznik (listopad 2018):

1 zł  – 47 rupii
1$ – 172 rupie
1€  – 204 rupie

Bankomaty są dostępne we wszystkich większych miejscowościach, nie mieliśmy większych problemów z wypłatami. Natomiast warto wziąć trochę gotówki, najlepiej $ lub €

8. Jedzenie

Ilość potraw nie jest przytłaczająca, najpopularniejsze są: roti, kottu, ryż z curry, nudle.

Rice and curry, nudle

Ale po kolei, co jest co?

Roti – jest to placek zrobiony z mąki pszennej może być też dodana mąka kukurydziana lub mączka z soczewicy. Jest bardzo wiele wersji roti. Najpopularniejsze są z warzywami, jajkiem, na słodko z kokosem, miodem, avocado lub czekoladą.

Rice and Curry – miejscowi jedzą je o każdej porze dnia, na śniadanie czy kolację. Jest bardzo dużo wersji: najpopularniejsze z soczewicy, z ryby lub kurczaka, jackfruit, bakłażan, marchewki, ziemniaków, dyni, zielonej fasolki czy w okolicach Elli czosnkowe.

Nudle – makaron jest podobny do naszego jaki ląduje co tydzień w rosole, krótki i cienki. Podstawą są warzywa, marchewka, trawa cytrynowa, zioła itp.  Jako dodatek mogą być,  jajko, kurczak, ryby czy krewetki.

Kottu  – jego przygotowanie wygląda spektakularnie ponieważ, na gorącej płycie kucharz sieka składniki dwiema blaszkami. Niestety nie jesteśmy wam w stanie wymienić wszystkich warzyw jakie są dodawane, ale jest to jedna z naszych ulubionych potraw.

Hoppers – miseczki zrobione z ciasta naleśnikowego, najczęściej jako dodatek do kottu lub z jajkiem w środku jako przekąska. Przepyszne!

9. Ceny

Ceny w zależności od popularności danego miejsca mogą się różnić, ale dla chcącego nic trudnego i jak się dobrze poszuka, to znajdzie się coś niskobudżetowego.
1 rupia = 1rs.

Kubek kawy lub herbaty od 60rs
Mararon z krewetkami 1000-1200rs
Rice&curry od 400rs

Dla porównania, ceny w turystycznych restauracjach na plaży i lokalne przysmaki za 5rs sztuka

10. Internet i karty prepaid

Zaraz po przyjeździe kupiliśmy dwie karty u różnych operatorów do porównania. Wybraliśmy najpopularniejsze sieci Dialog i Movitel. Ceny kart sim wahają się miedzy 200-300rs. Zależało nam tylko na pakietach internetu. Często są one rozdzielone na dzień i na noc. np. Kupując 4 gb internetu mamy 2 gb w dzień i 2 w nocy (24:00-8:00/9:00). Po miesiącu mieliśmy w taryfie nocnej po kilka gb niezużytego transferu, a dzienny zużyty co do kb.

Sri Lanka internet
Cennik Movitel

Który wam polecamy?
Oferty są bardzo podobne jednak w kilku miejscach Dialog działał lepiej, dodatkowo ma pakiet 5gb internetów „any time”.

We wszystkich guesthousach, hostelach i restauracjach jest wifi. Niestety działa ono różnie, czasami jest, czasami nie ma…  tak samo szybkość łącza jest dosyć niska, przez co wszystko trwa dużo dłużej.

11. Transport

Głównie korzystaliśmy z autobusów, pociągów i tuk tuków. Sprawa ma się następująco.

Autobus – Jeśli lubisz mocne wrażenia i szybką jazdę koniecznie musisz jechać autobusem. Są to duże prostokątne potwory z ryczącym silnikiem, pomalowane z dużą fantazją. Wiecznie się spieszą, nawet na przystankach nie do końca się zatrzymują, a pasażerowie wsiadają w biegu. Mimo ciągłego pośpiechu nie czuliśmy się niebezpiecznie, a z czasem przestaliśmy zwracać na to uwagę. A! W autobusie często leci miejscowa muzyka, a nawet puszczają filmy! Ceny od 50-200rs (odcinki do 100km)

Szalone autobusy Sri Lanka

Tuk -tuk – nie ma wyjścia, będąc w Azji pd-wsch musisz niem jechać. Ważne! Przed każdym kursem ustal cenę, zazwyczaj kierowcy podają wygórowaną stawkę, ale można się spokojnie targować.

Niezawodne tuk tuki

Z perspektywy europejczyka w ruchu drogowym panuje chaos i nie ma szans żeby ktoś to przetrwał. Każdy jedzie jak chce, zawraca i zatrzymuje się gdzie mu wygodnie cały czas słychać trąbienie. Ważne jest tutaj prawo – większy ma pierwszeństwo. Każdy uważa na siebie i dzięki temu to funkcjonuje, wszyscy się mieszczą na drodze, każdy jest uprzejmy i nie ma chamstwa na drogach.

Pociągi – docierają do większości miejsc na wyspie, niestety są bardzo powolne i tłoczne. Natomiast oglądanie świata przez okno wagonu jest super wspomnieniem. Do wyboru mamy drugą i trzecią klasę. Zazwyczaj drugą klasę wybierają turyści, a my jak wszyscy mieszkańcy jeździliśmy trzecią klasą i nie żałujemy! Jest to najtańsza forma podróży po wyspie.

Najprzyjemniejsze widoki
Stacja w Negombo, a po prawej w Colombo

Przykładowe czasy przejazdu i ceny:
Negombo – Colombo 1h -55rs
Colombo Fort – Matara 4.5h – 300rs
Colombo Fort – Galle ok 2-2.5h
Kandy – Ella  7h – 2 klasa: 230rs, 3 klasa: 115rs

Niebieski pociąg pośród herbacianych wzgórz

12. Pogoda

Sri Lanka leży w obrębie klimatu podrównikowego. Wysokie temperatury oraz duża wilgotność dają nieźle popalić. Jest to kraj, który można odwiedzać przez cały rok. Natomiast warto sprawdzić pogodę, która panuje w tej części wyspy, którą chcemy zwiedzić. My na Sri Lankę wybraliśmy się w listopadzie i mimo tego, że naczytaliśmy się dużo o porze deszczowej, nie odczuliśmy jej jakoś bardzo. Zaletą wyjazdu w tym okresie są niższe ceny i mniejsza ilość turystów, gdyż za sezon uznaje się miesiące od grudnia do marca i od sierpnia do października.

Plaże w Tangalle

13. Sytuacja polityczna

Przed wyjazdem nie specjalnie interesowaliśmy się wydarzeniami na tutejszej scenie politycznej. Natomiast w czasie naszego przyjazd, doszło do zmiany premiera. Były premier został odwołany przez prezydenta, z powodu bardzo słabej polityki zagranicznej. Wyprzedawał on ważne gospodarczo miejsca do Chin czy Indii, które mają chrapkę na przejęcie wpływów na Cejlonie. Na jego miejsce został powołany były prezydent Rajapaksa. Głównym powodem aktualnej niestabilnej sytuacji w rządzie jest brak większości jego partii (większość w rządzie posiada opozycja). Staraliśmy się uzyskać informacje od ludzi, u których mieszkaliśmy czy jest to pozytywna zmiana czy nie. Wszyscy bardzo popierają Rajapaksę i cieszą się z  tego wyboru. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nic złego nie odczuliśmy, ani nie zauważyliśmy co mogłoby negatywnie wpłynąć na nas. Natomiast strefa turystyczna, odczuwa te zmiany ponieważ, wiele osób rezygnuje z przyjazdu na wakacje przez aktualną sytuację polityczną. Osobiście nie widzimy przeszkód, by w najbliższym czasie spędzić tutaj wakacje.

Sri Lanka
W wielu domach wisi zdjęcie premiera

14. Ludzie

To oni tworzą niepowtarzalny klimat tego kraju, są niesamowicie serdeczni, cały czas uśmiechnięci i bardzo pomocni. Wiele razy mieliśmy sytuacje gdy na ulicy ktoś nas zaczepiał by zapytać skąd jesteśmy, jak długo zostajemy, czy lubimy Sri lankę. Dużo z takich rozmów nie kończyło się tylko na tych pytaniach, ale na dłuższej pogawędce.

Sri Lanka Ludzie
Spotkaliśmy wspaniałych ludzi
Lankijczycy w miarę mówią po angielsku, choć czasem musieliśmy się ratować rozmówkami od Ajhita.

Ile kosztuje miesiąc na Sri Lance?

Przez cały wyjazd zapisywaliśmy wydatki i wliczając wszystko: noclegi, jedzenie, transport, wizy, pamiątki, ubrania, atrakcje itd wydaliśmy 3200zł za dwie osoby

Do tego musimy doliczyć bilety: 800zł/osoba (my kupowaliśmy tylko w jedną stronę)

Podsumowując:
Całkowita kwota miesięcznego pobytu na Sri Lance to 2400zł

Sigiriya

Spędziliśmy cudowny miesiąc pośród zielonych wzgórz herbacianych, dżungli, dzikich zwierząt i nieziemskich plaż. Kończymy pisać tego posta z perspektywy kilku miesięcy. Do tej pory zwiedziliśmy 7 Azjatyckich państw, a Sri Lanka jest nadal wysoko na naszej top liście 🙂

Sri Lanka plaże
Unawatuna
Bezludne plaże, Sri Lanka

Zapraszamy też na film z tej niesamowitej wyspy 🙂

_________________________________________________________________________________________

Szukasz więcej informacji o Sri Lance?
Zajrzyj do innych postów:

Najpiękniejsze plaże na Sri Lance

W poszukiwaniu słoni na Sri Lance

Adam’s Peak czyli święta góra dla wytrwałych