Sri Lanka SAFARI. W poszukiwaniu słoni na Cejlonie

Sri Lanka: Gdzie warto jechać na safari?

Będąc na Sri Lance nie można ominąć safari. Do wyboru jest, aż kilka parków narodowych! Przejechaliśmy prawie całą wyspę by zobaczyć,  jak zwierzęta żyją w swoim naturalnym środowisku. Nie odwiedziliśmy wszystkich parków, ale postaramy się jak najlepiej opisać gdzie warto jechać.

Słoń w swoim naturalnym środowisku
  1. Yala Natural Park – drugi co do powierzchni park narodowy i jeden z najpopularniejszych.
  2. Udawalawe National Park – w nim znajdziecie największą ilość słoni.
  3. Minneriya National Park – tu spotkacie masę dzikich zwierząt
  4. Wilpattu Natonal Park – podobnie jak w Yala  można spotkać leopardy i słonie.

Yala National Park

W tym parku zdecydowaliśmy się zrobić nasze safari. Najlepiej dotrzeć do miejscowości  Tissamaharama i z niej mieć baze wypadową. Zatrzymaliśmy się w hostelu Yala Wild Safaris, w którym wykupiliśmy wycieczkę na safari. Spędziliśmy tam, aż dwie noce natomiast jedna w zupełności wystarczy, poza safari w Tissie nie ma co robić 🙂

Nasz domek w Tissie za 11$

Sri Lanka Safari – do wyboru jest kilka opcji:

1. Poranne safari od 4:00 do 12:00 – cena 36$
  2. Wieczorne  safari od 12:00 do 18:00 – cena 35$
  3. Całodzienne safari od 4:00 do 6:00 – cena 70$
    *ceny 11.2018

Jako, że jesteśmy hardkorami i mieliśmy marzenie zobaczyć leopardy wybraliśmy wersję poranną. O 4:00 rano czekał na nas 6-osobowy jeep, zaopatrzeni w wodę i banany ruszyliśmy. Noc była chłodna, a miejsca na których siedzieliśmy w samochodzie otwarte. Warto wziąć sobie coś cieplejszego, bo wiało po kalesonach. O 6:00 rano pierwsi w kolejce wjechaliśmy do parku.

Wschód słońca w Yala
Rodzina słoni
W porze deszczowej zwierzęta mają większy dostęp do wody, dlatego często są ukryte głęboko w parku i trudno je spotkać

Samo zwiedzanie jest bardzo przyjemne, kierowca zatrzymywał się i pokazywał rezydujące tam zwierzaki. Udało nam się zobaczyć: słonie, bawoły, jelenie, sarny, krokodyle, iguany, i całą masę ptaków. Niestety, nie mieliśmy szczęścia i leoparda nie zobaczyliśmy. Kierowcy współpracują między sobą, jeśli któryś znajdzie słonie lub leoparda to daje cynk drugiemu. W parku znajduje się pomnik na cześć ofiar tsunami. Podczas ataku fali w parku znajdowało się ponad 50 osób, które  pochłonął żywioł.

Park graniczy z oceanem
Spotkaliśmy wiele kolorowych pawi
Krokodyl wygrzewający się na słońcu
Domowe spa. Iguana I bawół

Udawalawe National Park

Sri Lanka safari
Zdjęcia zrobione z drogi, która graniczy z parkiem. Jest on ogrodzony by zwierzaki (zwłaszcza słonie), nie wychodziły na ulicę.

Do samego parku nie dotarliśmy, gdyż pojechaliśmy z zupełnie inną misją. Naszym celem było odwiedzenie sierocińca dla słoni. Natomiast w trakcie drogi do Udawalawe, która graniczy z parkiem, zobaczyliśmy 3 ogromne słonie! Stały przy drodze i wcinały liście. Widzieliśmy je bliżej niż na safari w Yala i to za darmo. W związku z tym uważamy, że w parku Udawalawe jest zdecydowanie większa szansa na zobaczenie słoni i innych zwierzątek.

Tak blisko

Sierociniec dla słoni

Udawalawe Elephant Transit Home jest to miejsce założone przez Lankijski rząd. Trafiają tam słoniątka między 1 a 5 rokiem życia, które z różnych powodów zostały same (kłusownicy, śmierć rodziców). Sprawdziliśmy wcześniej i nie jest to więzienie, czy obóz dla słoni i nie są one wykorzystywane do pracy lub usług dla turystów. Poza tym, sierociniec warto odwiedzić w porach karmienia  o 9:00, 12:00 15:00 i 18:00. Słoniki wychodzą trójkami i szybciutko pędzą do stanowiska, gdzie pracownicy karmią ich mlekiem. Jeden słonik wypija dziennie 12 litrów mleka. Po mleczku idą na deser czyli rozrzucone liście, które zbierają trąbami. Na koniec wychodzą na zamknięty teren parku, gdzie uczą się samodzielności.

Śniadanko

Misja sierocińca i cena wstępu

Celem sierocińca jest nauczenie i przystosowanie słoni do samodzielnego życia. Po upływie 5 lat, wychodzą na wolność. Kontakt z człowiekiem jest ograniczony do miniumum. Wejście kosztuje 500 rupi od osoby, a duża część z ceny przeznaczana jest na zakup mleka. Dodatkowo można wspomóc sierociniec darowizną. Polecamy odwiedzić punk informacyjny, w którym można znaleźć wiele ciekawych informacji na temat tych cudownych zwierzaków.

Adres: C.P.D De Silva Rd, B427, Udawalawa, Sri Lanka

Karmienie mlekiem

Omijajcie szerokim łukiem „sierociniec” Pinnawala Elephant Orphanage

Zwierzęta są tam traktowane bardzo źle! Są związane łańcuchami, bite i wykorzystywane, wszystko po to by zadowolić turystów…
Polecamy przeczytać więcej na ten temat u Dwa Razy Ziemia i oglądnąć vlog u Globstory

Nie wspierajcie takich miejsc i pamiętajcie, by nigdy nie wybierać takich atrakcji jak przejażdżka na słoniu. Gyż za tą przejażdżką kryje się wiele lat tresury i cierpienia tych biednych zwierząt.

_________________________________________________________________________________________

Szukasz więcej informacji o Sri Lance?
Zajrzyj do innych postów:

Najpiękniejsze plaże na Sri Lance

Sri Lanka w pigułce | ceny, noclegi, transport i informacje praktyczne

Adam’s Peak czyli święta góra dla wytrwałych